søndag 12. juni 2011

Corydoras eques - drømmen har blitt til virkelighet!

Det var i går det skjedde. Vi skulle til Skien i et bursdagsselskap, men noen timer først skulle vi innom Herkules Senter. Og da var mine viktigste gjøremål der å handle sand til akvariene, og såklart innom Zoobutikken. Jeg skulle egentlig bare ha røtter, men de hadde ikke noen store røtter igjen. Kjedelig. Men, men, jeg får få tak i senere. Deretter startet jeg som vanlig med å kikke i akvariene. På starten var det kjedelig, ikke en eneste Corydoras å se! Men på slutten omtrent av kikkingen skvatt jeg, så først fisken i akvariet før jeg så på lappen over; Corydoras eques! Det var utrolig. Jeg sto å så på den sjeldne Corydoras eques, de kunne bli mine! Jeg ble nesten på gråten av glede og overraskelse, og hjertet banket. Jeg hadde ikke råd, men jeg måtte bare ha de... en av de fineste Coryartene jeg vet om, og denne har stått høyt på min ønskeliste! Vi gikk litt rundt på senteret, og men jeg klarte ikke tenke på annet, klarte nesten ikke prate og gikk og gapet. Men jeg visste at jeg kunne miste over 1000 kroner, for det kunne gå dårlig så mange timer i pose.

Til slutt bestemte jeg meg; jeg skulle ha 5 stk, det kom på over 1000 kr. Men så var det bare 6 stk i akvariet, og da fikk jeg den siste på kjøpet! Strålende fornøyd med nye skatter tuslet jeg ut av Zoobutikken og ut i bilen, over 1000 kroner fattigere :-)

Alt gikk fint, jeg fikk fiskene i 2 store poser og de fikk stå på et rom under selskapet. Når jeg kom hjem var det rett i akklimatiseringstanken med de, og jeg akklimatiserte dem en god stund. Så nå svømmer alle de store, friske og fine Coryene rudt i akvariet som om noen dager blir deres artskar. Dessverre måtte de noen dager nå før akvariene flyttes gå sammen med Green Laser, de passer ikke veldig godt sammen pga. temperatur, men de holder ut noen dager :) Og når jeg sier store, så er de viltfanget og ganske mye større enn de andre Coryene jeg har! De er så utrolig fine, og verdt pengene! Ser jeg flere i en butikk en gang, og jeg har råd, skal jeg kjøpe noen til. Syntes 5-6 er for lite :-) Til gjengjeld er de jo synlige pga. størrelsen, men trives best i større gruppe også :-)

Det er imidlertid 1 jeg lurer på om er den vanlige aeneus, dessverre :( Er ganske sikker på at det ikke er eques... men jeg har ikke betalt for mye iallefall, fikk jo 1 på kjøpet. Men det er surt uansett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar